topbella

Jumaat, Ogos 13, 2010

hayati.....

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang…..
Tahun ini..tahun ke-2 aku hdp jauh dari keluarga….ku perlu belajar berdikari….telah ku tempuhi segalanya….namun kehendak ilahi untuk menguji aku sebagai seorang hambanya tak pernah bisa ku lari….
Masih segar di ingatku,telatah orang2 yang ku sayangi ketika di rumah.sememangnya kekadang agak menguji kesabaran ku sebagai insan yang masih mencari keteguhan hati yang hakaki,namun kerna teguhnya ikatan cinta dalam sebuah keluarga,ia menjadi rempah kebahagian kami.
Kehidupan keluarga amat ku rasai,adanya ayah sebagai pemimpin,ibu di sisi,tokwan dan tok pelengkap kami serta adik penawar kedukaan.ayah dan mak adalah tempat tok dan tokwan berharap.aku dan adik adalah penyempurna segalanya.
Tapi..hari semakin hari yang di lalui tampak semakin kabur bila mana tokwan pergi buat selamanya meninggalkan kami..ini adalah saat pertama ku rasai kehilangan orng yang ku sayangi dalam kehidupan ini…namun sebagai insan biasa perlu ku relai.
Namun ujianNya tetap x pernah jauh,bertahun tok hilang upaya,sesungguhnya mak adalah seorang menantu dan juga ibu yang paling penyabar dan amat mulia bagi ku.setiap tingkah laku kami sekeluarga di layaninya biar pon penat seharian.namun x pernah dia mengeluh.
Hampir 5 tahun melayani telatah tok,akhirnya dia pergi jua meninggalkan kami di saat orang lain merayakan hari yang paling bahagia buat seluruh umat islam setelah berpuasa selama sebulan di bulan ramadhan.,bukan aku x merelainya tapi perginya dalam menyebut namaku di bibir.sebagai seorang cucu yang paling di sayangi dan di belai sejak lahir,sungguh aku terkilan.dia pergi dalam merinduiku,dalam menanti kepulangan ku di sisi.kini rumah ku sunyi dan sepi tanpa kesempurnaan seperti dulu.tak lagi ku rasai hilai tawa yang sebenar.biar tampak tawa tapi itu hanya di bbir.apa yang tersirat di hati biar ia tertanam jauh di dasar hati.
Maafkan aku,Tak dapat ku terus kan coretan untuk malam ini kerna tak bisa lagi ku menahan sebaknya di dada. Ramadhan….datangmu di sambut,pergimu di rindui,pelbagai tersirat di dalamnya,menyusulnya nanti syawal yang mulia,syawal inilah bulan yang benar2 mengujiku….namun akan ku nanti ketibaannya untuk lihat teguhnya imanku….
Ya Allah aku rindu mereka yang telah kau ambil dariku,jangan jadikan aku hamba yang tidak reda atas ketentuanMu,tetapkanlah imanku pada Mu Robbi.
Tempatkanlah orang2 yang ku sayangi ini bersama orang2 yang kau redai.ampuni lah dosa2 yang telah mereka lakukan sepanjang hayat mereka terdahulu.dan Ya Allah kasihanilah ayah dan ibuku,berkati lah mereka,panjangkanlah umur mereka supaya ku bisa membalas budi mereka kpd ku.AMIN …..

0 comments:

CoReTaN tErKiNi

get this widget here
Daisypath Anniversary tickers

Santapan Minda

Sahabat pembaca,ku kongsikan sisipan ini buat tatapan bersama sebagai pengakhir bicara.Mudah-mudahan ada hikmah yang terpancar untuk renungan kita,insyaAllah.
Kita mula berfikir,mungkin Allah punya terlalu ramai hamba untuk di uruskan dan mungkin terlepas pandang akan permintaan yang tak kunjung makbulnya.
Allah sentiasa melakukan semua perkara dengan betul...
Cara Allah sentiasanya cara terbaik walaupun kelihatan semuanya salah...
Jika kita memohon sesuatu dan dikurniakan yang lain dari yang dipinta,PERCAYALAH...
Pastinya Allah sentiasa mengurniakan apa yang di minta pada masa yang sesuai...
Apa yang kita pinta tidak semestinya apa yang kita perlu...
Allah tidak akan gagal memenuhi permintaan hambaNya..
Teruskan berdoa tanpa ragu dan mengeluh...
Duri hari ini mungkin bunga untuk hari esok...
Allah mengurniakan pilihan terbaik kepada yang menyerahkan ketentuan kepadaNya...
Berdoalah wahai semua sahabat seagamaku...
Ingatlah Allah syang kita kerna kita pejuang agamaNya.

Daisypath Friendship tickers
HaWa
Sekumtum mawar berduri Dikelopakmu tertulis lagu Ku susun madah Ku gubah indah Cantikmu tiada mewangi Warnamu sebagai penyeri Mawar berduri… Padamu ku damba rasa Tertusuk jari ku tahan jua
Lihat profil lengkap saya